Chroma-Tourmaline
De muurschildering van Jonas Tuch in de Blauwehondstraat heb je misschien al gespot, maar ook aan de Korenmarkt, de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Hanswijkstraat kan je enkele kunstwerken met persoonlijke verhalen terugvinden.
Elf kunstenaars beschilderden er in februari 2021 evenveel elektriciteitskasten. Hun kunstwerk maken ze vanuit hun persoonlijke leefwereld en hun relatie met het thema kunst. De kunstenaars werden geselecteerd door RADAR in samenwerking met Chromana, een startend artiestencollectief.
De lelijke, grijze kastjes worden zo omgevormd tot verborgen juweeltjes onder de naam Chroma-Tourmaline. Een verwijzing naar de edelsteen toermalijn, maar ook naar tour en Maline, de Sint-Romboutstoren en Mechelen.
Hieronder kom je meer te weten over de 11 artiesten en hun kunstwerk. Bekijk ook de locaties van de elektriciteitskasten.
Bianca Hinmüller (A.NK.X) - "Equality for all"
De Duitse kunstenares Bianca Hinmuller (A.NK.X) gebruikt haar kunst als vorm van activisme. Met dit werk wil ze ons op het hart drukken dat we allen gelijk zijn. De handen, met elk een andere huidskleur, omkaderen een kleurrijk hart. De stukjes die ontbreken symboliseren hoe we allen onderdeel zijn van een groter geheel. De wolk van puzzelstukjes staat symbool voor diversiteit.
Niet toevallig vind je dit werk naast het gebouw van RADAR, dat zich inzet om creatief talent te ondersteunen en iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond, gelijke kansen te geven.
Don Janssens
Don Janssens haalde inspiratie uit één van de meest bekende thema’s van de klassieke kunst: Vanitas. Het thema bespreekt de vergankelijkheid en werd doorheen de kunstgeschiedenis op verschillende manieren weergegeven. Op persoonlijk vlak past het thema bij Dons achtergrond als graffiti artiest. Graffiti wordt namelijk constant gewist en opnieuw aangebracht. Dit is ook wat Don deed: laag over laag bracht hij heel wat kleuren op verschillende manieren aan. Hij werkte niet alleen met borstel en spuitbus, ook verfstiften en sjablonen kwamen hier aan te pas.
Het geheel werd inhoudelijk in een romantisch jasje gestoken. De personages komen uit afbeeldingen van de jaren ‘50. In deze tijdsgeest leek iedereen blij en goedgehumeurd. De gezichten en felle kleuren staan zo in schril contrast met de emotioneel geladen tekst en het serieuze ontwerp.
Grafrifri
GRAFRIFI’s abstracte werk is een knipoog naar zijn ervaring in de graffiti scène. De kleuren springen op een bijna agressieve manier in het oog en het lijnwerk lijkt van de kasten te vliegen.
De ruwe strepen zijn met met snelheid en precisie geplaatst. Soms zijn ze flinterdun, soms blazen ze op in wolken van nevel. De beweging van dit geheel volgt de straat die afdaalt naar de Dijle. Paradoxaal genoeg past dit werk op deze locatie en steekt het af tegen een anders grijze straat. Het is berekende brutaliteit. Dat is graffiti.
Musée Muys
Musée Muys verzint graag kleine figuren. Daarmee maakt ze kijkkastjes die in je handpalm passen.
Speciaal voor Chromana ruilde ze haar penseeltje voor een kwast en schilderde ze zichzelf als muys op een elektriciteitskast. Het ontwerp is een knipoog naar het groene kunstenaarsnest waarin de artieste opgroeide.
In de tuin beleefde ze vrolijke avonturen en bestudeerde ze prentenboeken over muizen en andere kleine personages. Vandaag heeft ze kasten vol prachtige kinderboeken.
Wayward
Om van de dagelijkse stress te ontsnappen, zoekt Wayward vaak de natuur op. Niet alleen voor zijn fotografie is dit een grote inspiratie; ook in dit werk speelt het de hoofdrol.
Het personage (linksonder) beantwoordt de roep voor avontuur en kijkt over de heuvels. Door in lagen van donker naar licht te werken, verkrijgt Wayward een diepte die onze aandacht opslorpt. De donkere kast breekt als het ware open en toont een vergeten wereld. Hoe meer we verstedelijken, hoe verder we verwijderd zijn van onze wortels. Wayward herinnert ons hier aan. Sta even stil wanneer je dit werk op straat tegen komt. Adem in en kom even tot rust voordat je weer verder gaat.
Sander Peli
Sander Peli’s recente avonturen met waterverf beïnvloedden de stijl van zijn kunstwerk. Sinds de lockdown vorig jaar gaat hij elke dag op pad om de vluchtige wereld te documenteren. De vaak triviale elementen in ons leven tonen hun schoonheid wanneer je ze aandacht geeft. Je herontdekt de stad.
Peli’s voorliefde voor art-nouveau en art-deco bepaalde het onderwerp. De Rode Schaar, het gebouw schuin tegenover zijn kast, is niet alleen één van de weinige Mechelse art-nouveau gebouwen.
Peli's vrouw liet hier ook haar trouwkleed maken. Door enkele elementen in detail uit te werken en anderen snel weer te geven, wijst Peli op een uiterst effectieve manier de anders haast onzichtbare schoonheden aan.
Tuch
Tuch koos ervoor om met zijn kunstwerk een persoonlijk verhaal te illustreren. Hij bedekte de volledig oppervlakte met hersencellen. Lange slierten zoeken elkaar op en maken connecties. Van ver lijkt alles oké, maar van korterbij zien we dat er meer aan de hand is.
Kleine barstjes in de neuronen zijn opgevuld met goud. De barsten symboliseren de schade nadat Tuch in coma belandde. Het opvullen met goud komt van de Japanse kunst Kintsugi, waar men gebroken voorwerpen met goud repareert.
Men gelooft dat de barsten onderdeel zijn van wat het voorwerp nu mooi maakt. Op dezelfde manier gelooft Tuch dat hij nu beter in het leven staat en dat zijn ervaring onderdeel is van een nieuw perspectief op het leven.
Noel C. Baker - "Gevormd door mijn handen"
De Amerikaanse kunstenares Noël C. Baker brengt met haar kunst leven en kleur in een anders grijze wereld. Haar armen reiken uit en ze opent haar handen. Energie in de vorm van kleur en licht ontsnapt en verspreidt zich vliegensvlug over haar canvas, dat de wereld is. Aan een kant zien we een zee van gebouwen waar kleurrijke wolken over trekken. De grauwheid van de stad maakt plaats voor een palet vol energie. Aan de andere kant bestrijdt Noel de grijze verstedelijking met de natuur aan haar zijde. Een boom begint spontaan te bloeien en bloemblaadjes vullen de lucht. De lintvormige energie verbindt beide kasten tot een spectaculair geheel. Elk schilderij voelt aan als een utopisch wereld waar je even in verloren raakt. Een plaats vol fantasie en verbeelding.
Anita Familje - "Wind van verandering"
Het werk van de Wit-Russische kunstenares Anita Familje brengt herkenbare gevoelens naar boven. Terwijl de vrouw binnen in een donkere kamer staat, baden haar krullen en kledij in een gouden gloed van de zon.
Ze zit vast, geïsoleerd, net zoals de rest van de wereld tijdens de lockdowns. We willen het raam openen en naar buiten gaan zonder angst of mogelijk gevaar te voelen. Niet alleen op fysiek vlak, ook mentaal zijn we soms gevangen.
De kunstenares kent dit gevoel maar al te goed. Toen ze getrouwd was met een autoritaire echtgenoot, was haar eigen huis haar cel. Ze wilde, net zoals het personage in het schilderij, wegvliegen en de wind van verandering voelen. Het vlinderpatroon op de kledij symboliseert die innerlijke drang naar vrijheid.
Ice and Smiles
Ice and Smiles doen waar ze voor staan: ijslolly’s schilderen en een glimlach toveren op de gezichten van voorbijgangers. Hier moet je verder niets achter zoeken. Vader en dochter slaan de handen in elkaar en het is net die samenwerking die de kracht van kunst toont. Terwijl ze zich focussen op anderen te laten grinniken, groeien ze onbewust dichter naar elkaar toe.
Dit kastje is niet hun eerste werk en dat zie je. Dochter timmert het kleurenpalet samen terwijl het aan vader is om de schets te plaatsen. Zij vult de grote vlakken in en hij legt de laatste hand aan het kunstwerk. De wisselwerking resulteert in een speels element dat we in een serieuze wereld wel vaker kunnen gebruiken.
Lieven Hendrickx
De secretarisvogel, het hoofdpersonage in het werk van artiest Lieven Hendrickx, buigt zich over een moeilijke onderwerp dat elke kunstenaar bekend in de oren zal klinken: de balans vinden tussen de waarde van eigen artistiek werk en er je boterham mee verdienen.
Hoe ver kan je gaan om te overleven en op welk punt ‘verkoop’ je jouw ziel? Terwijl de artiest constant de kwestie afweegt, kijkt de hele wereld mee. Het hemd, gevuld met instagram icoontjes, symboliseert de wereld van sociale media. Naast kunst moet je als artiest ook content creeëren. Hoe val je op en zorg je dat je niet verdrinkt in een zee van ruis? Al deze vragen wegen zwaar op de artiest. Ondanks de speelse kleur in de achtergrond, voel je het gewicht van het onderwerp. Wie zei dat morele dilemma’s niet kleurrijk konden zijn?